| Ügyfélkapu

Hírek

Egyedülálló szolgáltatás, igényvezérelt kisbusz járat indult a Zalaszám közreműködésével

A közösségi közlekedés kiterjesztésének egyik, az országban egyedülálló módját mutatták be november 6-án Zalaegerszegen, ahol elindultak az első, Zerge névre keresztelt igényvezérelt kisbuszos járatok. Az uniós támogatással elindított szolgáltatással a peremkerületeken élők közlekedését kívánják segíteni az igényeikhez igazodva.

A projekt célja olyan innovatív megoldások kidolgozása és tesztelése, melyek a megosztáson alapuló, illetve rugalmas közlekedési szolgáltatások működési feltételeinek megteremtését és ezen új szolgáltatások meglévő közösségi közlekedési rendszerekbe történő integrálását célozzák. Hat mintarégióban kerülhet sor pilot projektek megvalósítására: az olaszországi Bergamo és Crema városokban, az ausztriai Fuschlsee-Mondseeland (FUMO) területén, a horvátországi Eszéken, a németországi Ulmban, valamint Magyarországon Zalaegerszeg városában. 

A zalai megyeszékhelyen olyan városrészekbe lehet így eljutni, ahol eddig a buszközlekedés szóba se kerülhetett. Mint Gecse Péter alpolgármester kiemelte, a Zerge nem része a jelenlegi városi közösségi közlekedésnek, de amennyiben beválik, abba integráltan működne a jövőben.

A teszt időszaka a téli iskolaszünet kezdetéig, december 22-ig tart, a tapasztalatok kiértékelése után március közepétől újabb többhetes próbaidőszak kezdődik. A Zerge-járatokra az első indulás napjáig hetvennél többen regisztráltak, és közel harmincan jelentkeztek be utazásokra. A Zerge-járatokon szerzett tapasztalatokkal továbbfejleszthető és olcsóbban fenntartható lehet az évtizedes beidegződések alapján működtetett közösségi közlekedés is, amelynél a veszteség finanszírozására az önkormányzat évente közel 150 millió forintot költ el.

A 13 személyes, Zerge felirattal ellátott kisbuszokat a Volán biztosítja és üzemelteti. A szolgáltatás megtervezését szakmailag a Mobilissimus Kft. koordinálta. A Zerge-járatok online foglalórendszerét a Zalaszám Informatika Kft. fejlesztette. Szász András a vállalat ügyvezető igazgatója elmondta, az igényvezérelt járatok bevezetése is az okos város program koncepciójába illeszkedő fejlesztés.

Ha a kísérlet beválik, később a többi vonalon is az igényekhez igazodva közlekedhetnének a buszok; nagy befogadóképességűek, ha arra van szükség, vagy lehetnek a mostaninál kisebbek, illetve bizonyos időszakokban csak előzetes bejelentkezés után indulna el a járat.